Tidig forskning av spiritualistiskt mediumskap

1800-talet var en tid för vetenskap och teknik. Fysiskt mediumskap var nödvändigt för utvecklingen av spiritualismen. Det krävdes grundlig undersökning och forskning för att bevisa att andevärlden är verklig. Många forskare satte sig in i ämnet. Forskarna gjorde bland annat många tester med  Systrarna Fox.

Systrarna Fox

Händelserna kring Systrarna Fox och  knackningarna i Hydesville 31 mars 1848 anses vara moderna spiritualismens födelse. Läs mer om vad som hände då här!

Det var två problem som skeptikerna mötte var;

  1. Förklara hur knackningarna uppkom.
  2. Förklara hur intelligensen kunde besvara frågor som i många fall var mentalt ställda.

Skeptikerna påstod att systrarna kunde producera ljudet genom att knäppa på knogar och leder både i händer och med tårna. Men hur frågorna kunde besvaras korrekt trots att de var mentalt ställda har skeptikerna inte kunnat finna svar på.

Sir William Crookes.jpg

Sir William Crookes (1832-1919)

En av skeptiker var Sir William Crookes (1832-1919). Han ville avslöja att spiritualism var lurendrejeri. Det intressanta är att han till slut blev övertygad. Han gjorde omfattande undersökningar av många medium. Efter en intensiv undersökning av mediet Daniel Donglas Home sade Crook:

– “Av alla personer som är utrustade med en kraftfull utveckling av denna psykiska kraft, är Daniel Dunglas Home det mest anmärkningsvärda och det beror främst på de många möjligheter jag har haft att bedriva min undersökning i hans närvaro som jag har möjlighet att bekräfta så slutgiltigt förekomsten av denna kraft.”

Sir William Crookes deltog i en av Kate Fox seanser 1876 och efter det skriver han:

-”Jag höll mediets två händer i en av mina medan hennes fötter vilade på mina fötter. Papper låg på bordet framför oss och min frikopplade hand höll i en blyertspenna. En lysande hand kom ner från den övre delen av rummet, och svävade nära mig i flera sekunder, tog blyertspennan från min hand, skrev snabbt på pappersarket, kastade pennan ner, steg över våra huvuden och bleknade gradvis in i mörker”.

Kate Fox testades även av en manlig nyhetskorrespondent som skrev om en demonstration. Han hade innan sessionen kontrollerat både hennes händer och fötter. Han skrev att han testat Kate på alla möjliga sätt, men kunde inte hitta bevis för bedrägeri.

Dr Alfred Russel Wallace (1823-1903) var en brittisk naturforskare, utforskare, geograf, antropolog och biolog. Han börjande utforska spiritualismen sommaren 1865. Han deltog i många seanser och skrev om dem. Han förde anteckningar om de fenomen han upplevde och han läste avhandlingar och deltog i föreläsningar av Robert Owen. Hans intresse för spiritualism gjorde många andra vetenskapsmän kritiska och han förlorade till viss del sin vetenskapliga trovärdighet. Historiker och biologer var oeniga om vilka faktorer som mest påverkade hans antagande av spiritualism. Men han brydde sig inte om vad andra tyckte om honom och fortsatte förklara hans tro.

William f barrett.jpg

Sir William F. Barrett (1845-1926)

Forskaren Sir William F. Barrett (1845-1926), ville till en början tillskriva fysiska fenomen av spiritualismen som hallucinationer. Han hade själv hört knackningar i fullt dagsljus. 1882 kallade han till en konferens på ett kontor för British National Association of Spiritualists. Vid detta möte föddes SPR (Society for Psychical Research). Han övergav snart teorin att hallucination var en orsak till fysiska fenomen. I sin rapport ”Some Reminiscences of Fifty Years of Psychical Research” (1924) drar han slutsatsen att det finns övertygande bevis för

  1. existensen av en andlig värld,
  2. för överlevnad efter döden och
  3. för tillfällig kommunikation från de som har dött

Mrs. Leonore E. Piper (1857-1950) var ett de medium som har undersökts i USA och England. Hon undersöktes under 45 år av de största hjärnorna i psykisk forskning. Hon bevisade själens överlevnad för många forskare som konstaterade att sanningen talade för sig själv och den talade tydligt: –”anden kunde kommunicera genom denna kvinna”.

Leonore E Piper  (1857 – 1950) 

En av de forskare som undersökte Leonore E. Piper var Dr Richard Hodgson (1855-1905). Han var ”en av de viktigaste pelarna i SPR (Society for Psychical Research) under de tidiga åren, den skarpaste, mest kritiska utredaren, en man med briljant intellekt och vetenskaplig utbildning”.

Hodgson var till en början skeptisk till fysiskt mediumskap och fenomen och trodde att nästan alla professionella medier bildar ett gäng vulgära bluffmakare, som mer eller mindre är i liga med varandra. Hodgson inledde senare en stor utredning av transmediet Leonore E Piper och blev imponerad av hennes framträdanden och de bevis hon levererade. Han fick detaljerad personlig information om sin familj genom Fru Piper och anlitade till och med en privatdetektiv för att övervaka Fru Piper för att se om hon fick informationen bedrägligt. Hodgson konverterade till spiritualismen efter undersökningen av Fru Piper. Han skrev:

-”Jag kan inte säga att jag tvivlar på något annat än att huvudkommunikatörerna är sannolikt de personligheter som de påstår sig vara; att de har överlevt den förändring som vi kallar döden, och att de har direkt kommunicerat med oss ​​som vi kallar levande genom Mrs. Piper”.

Richard Hodgson psychical researcher.png

Richard Hodgson (1855–1905) 

Forskaren William James träffade Fru Piper första gången år 1885, året efter han förlorat sin son. James var snart övertygad om att Piper visste saker hon bara kunde ha upptäckt med övernaturliga medel. Han uttryckte sin tro på Piper genom att säga: ”Om du vill upphäva lagen om att alla kråkor är svarta räcker det om du bevisar att en kråka är vit. Min vita kråka är fru Piper”.

William James b1842c.jpg

William James (1842 – 1910)

Jag anser att forskarna gjorde ett enormt bra arbete och att det är värt otroligt mycket. Jag tror att forskarnas arbete hjälpte till att sprida spiritualismens budskap. Människorna behövde forskningen som en grund för sin tro. Forskningen gjorde att många människor som tidigare varit skeptiska fick en ny syn på spiritualismen. Många människor vågade också erkänna sin tro eftersom det fanns forskning bakom.

Jag skulle vilja tacka Mrs. Leonore E. Piper i andevärlden att hon tillät så mycket undersökningar kring hennes mediala arbete. Jag vet inte om jag hade stått ut att undersökas och av forskare på det sätt hon gjorde.

Källhänvisningar: